נווט אלינוחייג אלינו

התחדשות עירונית

התחדשות עירונית היא חידוש שיפוץ ורענון מן היסוד של אזורי מגורים ואזורים מסחריים בתוך ערים מיושבות.  ההתחדשות העירונית באה לידי ביטוי בפרויקטים רחבים של פינוי ובינוי ותמ"א 38 לחיזוק ושימור מבנים, לחידוש והחלפת תשתיות ישנות שקרסו. לרוב פרויקטים רחבי היקף מופנים לאזורים מוחלשים (שכונות מצוקה, שכונות ישנות בהן הבניינים סובלים מהזנחה רבת שנים ומצבם התחזוקתי רעוע) או אזורים בהם רוצים לערוך שינוי קהילתי חברתי. ההתחדשות העירונית מביאה ליצירת מרקם חדש ושוויוני ברחבי העיר ומגשרת על פערים שנוצרו במשך השנים בין שכונות ואזורים חדשים לשכונות וותיקות בעיר. 

ההתחדשות העירונית מזוהה מאד עם פרויקטים של פינוי ובינוי המובלים על ידי גופים ציבוריים או על ידי יזמים פרטיים.  תהליך זה אומנם מונהג על ידי בעלי אינטרסים, אך לעיתים מתרחש ללא כל התערבות חיצונית. ישנן ערים רבות בהן ההתחדשות מתרחשת באופן טבעי. דורות חדשים קמים, משפחות עם ילדים עוברות לגור בשכונות בהן חתך האוכלוסיה היה מבוגר, ומפיחות רוח חדשה. התוצאה המבורגת היא שכונות רדומות ומוזנחות המתעוררות לחיים.  

בפן המעשי, ההתחדשות העירונית מצמיחה את אכלוס התושבים כלפי מעלה ומביאה להגדלת יחידות הדיור וניצול טוב יותר של קרקע האזור, תורמת לפיתוח סביבתי ויוצרת מרקם אורבני חי ופעיל.

מה מוביל להתחדשות עירונית?

בערים רבות קיימים אזורים הסובלים מתשתיות לקויות והזנחה מתמשכת לאורך השנים. האוכלוסייה המתגוררת באזור זה מורכבת בעיקרה מקשישים ואנשים מבוגרים.  בעקבות ההזנחה המתמשכת של האזור ואי מעורבות התושבים בשיקום ושיפור תנאי המחייה ותשתיות האזור - מחירי הדיור יורדים ומהווים מוקד משיכה לזוגות צעירים. התוצאה היא שכונה מוחלשת היכולה להפוך ליעד אטרקטיבי תוך מספר שנים בלבד.  כל מה שנחוץ לה הוא משפחות צעירות ועירייה תומכת שתקים מוסדות ציבור, שטחים ציבוריים, גנים ומתקני משחקים, ומבנים ייחודיים המותאמים לילדים ולצורכי משפחות ולשעות הפנאי. דרישות אלו מופנות לרוב לגופי הרווחה בעיריות השונות והן מעודדות את היוזמות לשיפור והבאת מוסדות ציבוריים, גני משחקים, מתנ"סים ומגרשי ספורט לשכונות אלו.   

התחדשות עירונית בפן המסחרי

כמו שכונות המגורים, ישנה מגמה של חידוש והחייאת האזורים המסחריים. בארץ אימצו את המודל האירופאי המכונה B.I.D . (Business Improvement District), כאשר הדגשים העיקריים הם רתימת בעלי העניין והעסקים לשיפור מערכי השיווק של העסק ולא רק שיפוץ פיזי של המעטפת החיצונית במבנה המרכז המסחרי.

הרעיון של המודל מחלק את התקציב בין 2 עולמות:

העולם הויזואלי - שיפוץ המראה החיצוני ו"הצערת המקום".

העולם הפרסומי - בו מוקדש תקציב למיתוג ושיווק העסקים, יצירת עניין ואירועים באותו המרכז ומשיכת לקוחות לבתי העסק.

יוזמות אלו נועדו ליצור התחדשות במתחם המסחרי, לעניין עסקים חדשים להצטרף ולהגדיל את הפעילות העסקית בו. במסגרת הפרוייקט ישופצו אזורי המסחר המיושנים ויקבלו חזות מודרנית, צעירה ומזמינה שתגרום לאוכלוסיה לחזור ולנהל את ענייניה במרכז המסחרי האזורי. בישראל ארבע הרשויות שזוכות להשתתף בפיילוט חידוש איזורי המסחר הן: כרמיאל, קרית שמונה, ירוחם ובאר שבע. ולכל אחת הקציבה המדינה 3 מליון ₪.